Onze traditierijke Bekercompetitie is aan haar 61e editie toe. 294 clubs dingen dit seizoen mee naar de Beker van België, die voortaan de ‘Croky Cup’ heet. Croky tekende een partnership met de KBVB voor de komende drie jaar.

Croky en de KBVB zijn geen onbekenden voor mekaar. Het Belgische chipsmerk was in het verleden al partner van de KBVB (1995-2001) en in 2013 gingen beide partijen opnieuw samen in zee. Croky werd één van de geprefereerde partners van de Rode Duivels. Toen de voetbalbond op zoek ging naar een nieuwe naampartner voor de Beker van België vonden beide partijen mekaar dan ook snel.

Croky viert in 2016 zijn vijftigste verjaardag en wil met dit partnership de ambitie onderstrepen om te bouwen aan de groei van dit Belgische merk.

Voetbal maakt deel uit van het DNA van Croky

De keuze om na de Rode Duivels naampartner te worden van de Beker van België is niet toevallig, klinkt het bij Jan Claes, Directeur Croky bij Roger&Roger: “Voetbal maakt deel uit van ons DNA. Het verbindt mensen. Denk maar aan de familiale sfeer in de vele voetbalkantines die ons land telt of het gezellige en vriendschappelijke karakter van samen voetbal kijken. Of dat nu thuis in de zetel of in het stadion is. Het is die gezellige en vriendschappelijke sfeer die wij ook met ons merk willen nastreven.”

Familiegebeuren

“De Croky Cup moet een echt familiegebeuren zijn. Het ‘David vs. Goliath’-gevoel maakt de bekercompetitie enorm sympathiek. In principe maakt ieder provinciaal team kans op deelname en krijgen kleine teams de mogelijkheid om het op te nemen tegen de topteams. Die bekermagie geeft die competitie een wel heel bijzondere dimensie”, vertelt Claes. “Als authentiek Belgisch familiebedrijf voelen we ons verbonden met die bekerfilosofie.”

Filip Van Doorslaer (Director Marketing KBVB): “Met Croky als naampartner voor de komende drie seizoenen is de KBVB blij dat het andermaal een sterk Belgisch merk kan koppelen aan één van haar competities. Het partnership met Croky rond de Croky Cup zal de bekercompetitie een nieuwe dynamiek geven. Dankzij Croky zal deze ook geactiveerd worden via hun kanalen in de retail.”

Nieuw logo

Bij een nieuwe naam hoort uiteraard ook een nieuw logo. “Het logo bestaat uit drie belangrijke elementen; we gebruikten het originele Croky-logo als vertrekpunt en gaven het een volwassener en sportiever imago door  de toevoeging van de trofee en het woord ‘Cup’ in een steviger font”, duidt Claes het logo. “Als Belgisch merk vonden we ook de aanwezigheid van de nationale driekleur zeer belangrijk!”

Kwartfinales zonder heen- en terug

De Beker van België wordt dit seizoen ongetwijfeld nog spannender! Zo worden de kwartfinales voortaan in één wedstrijd afgewerkt, terwijl vroeger heen- en terugwedstrijden beslisten over een halve finaleticket. Nieuw is ook dat er vanaf de 1/16e finales na elke ronde een loting zal plaatsvinden. De samenstelling van de eerste vijf rondes wordt alvast geloot op woensdag 24 juni. Vanaf de 1/16e finales wordt het competitiebeheer uitgevoerd samen met de Pro League.

TV-rechtenhouders (3 seizoenen)

Sporting Telenet/Sporza en RTL Belgium zenden de wedstrijden van de Croky Cup rechtstreeks uit. RTL Belgium biedt vanaf de 1/16e finales negen wedstrijden aan, net als Sporting Telenet. Sporza zal een kwartfinale, halve finale en de finale live uitzenden.

“De huidige Belgische competitie is spannender dan ooit en kent een enorme dynamiek. We zijn dan ook heel trots dat we naast de Jupiler Pro League de komende drie jaar ook de Croky Cup kunnen uitzenden. Voetbalfans zitten dus goed bij Telenet voor de Belgische topmatchen. Samen met de VRT en de KBVB gaan we ons 100% inzetten om de Croky Cup extra glans te geven,“ zegt John Porter, CEO van Telenet.

Luc Van Langenhove (Manager Sport VRT): “VRT is tevreden met deze samenwerking met Telenet. Op deze manier kunnen we enkele belangrijke wedstrijden, waaronder de Bekerfinale, aan alle Vlaamse kijkers aanbieden. Als gevolg van de besparingen hadden we immers het aantal uitzendingen van de Beker van België aanzienlijk teruggeschroefd.”

Laurent Haulotte (Head of News and Sport RTL Belgium) : “RTL Belgium is verheugd met de televisierechten van de Beker van België. De nieuwe competitieformule wordt ongetwijfeld nog aantrekkelijker en spannender met nog meer kansen voor de kleinere clubs om de grotere clubs het vuur aan de schenen te leggen. Met negen live-uitzendingen en lange samenvattingen van het beste van de ‘Croky Cup’, versterkt Club RTL zijn voetbalaanbod dat al bestond uit de UEFA Champions League en de UEFA Europa League”.

About Croky

Croky is een populair chipsmerk dat deel uitmaakt van het Belgische Roger&Roger, producent van chips en snacks. Croky verdeelt zijn producten vooral in België en Nederland.

Croky werd opgericht in 1966 in de oude West-Vlaamse boerderij van de familie Huyge. Zowel de naam als de mascotte van het merk zijn geïnspireerd op Croky, de huispapegaai van de familie. Na enkele jaren werd Croky tijdelijk eigendom van de Britse gigant United Biscuits, tot het in 2005 opnieuw Belgisch eigendom werd dankzij West-Vlaams familiekapitaal.

About Roger & Roger NV

Roger&Roger, opgericht in 1999, is een snel groeiende producent van chips en snacks. De fabriek in Moeskroen gebruikt in zijn productieproces de meest geavanceerde technieken om zo de beste kwaliteit chips te kunnen maken. Het bedrijf is eigendom van de familie Dick, die ook actief is in de diepvriesgroenten sector met de bedrijven Dicogel, Begro en Westfro. De groep bedrijven wordt geleid door CEO Yves De Vinck.

Croky Cup